Overgang til børnehave

Når vuggestuebørnene nærmer sig 2 år og 10 måneder, skal de begynde i børnehave. Forud for dette holder vi en overflytningssamtale med jer og en pædagog fra vuggestuen og en fra børnehaven. Formålet er at skabe størst muligt faglig kontinuitet og overdragelse af viden i overgangen.

Vi forbereder børnene ved at tale med dem om, at nu skal de snart i børnehave. Vi prøver at gøre dem selvhjulpne i forhold til at tage tøj af og på, og vi bakker dem op i renlighedstræning.

Skrives børnene ind i en af de nærliggende børnehaver, tilstræber vi at besøge børnehaven sammen med barnet. Vi bestræber os altid på at overlevere så grunddigt som muligt, og ved overflytning til en børnehave i samme klynge som Blomsterkassen vil sammen ressource-team kunne fortsætte eventuelle indsatser, men der laves grundig overlevering til alle børnehaver.

I forbindelse med overgangen til børnehave, vil barnet blive vurderet i forhold til den sproglige udvikling. Hvis vuggestuen vurderer, at der er behov for en sprogscreening af barnet, vil I blive informeret om det i slutningen af barnets ophold i vuggestuen. Vi screener ligeledes på det sociale og bevægelsesmæssige område og sikrer, at børnehaven har den bedste forudsætning for at støtte jeres barns udvikling.